تحلیل بنیادی قسمت دوم
بورس و اوراق بهادار، بازاریابی داخلی و خارجی، اقتصادی، مدیریت، بازرگانی، قوانین امور گمرکی
تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
تحلیل بنیادی قسمت دوم
سه شنبه 12 مرداد 1395 ساعت 22:33 | بازدید : 541 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

تحلیل بنیادی قسمت دوم 

صفحه دوم 

 

آنچه که ما در اینجا به دنبال آن هستیم شناسایی نشانه ها و علائم کلی اقتصاد و جهت بازار و مدت تغییرات احتمالی آن است. براي مثال، اگر با اطمینان ادعا کنیم که شاخص بازار در یک سال از 5000 به 3000 خواهد رسید کار عاقلانه اي به نظر نمی رسد. همچنین، یک پیش بینی قوي مانند افزایش 10درصد سود سهام شرکت در سال آینده، چندان اساس محکمی نخواهد داشت. در واقع بسیاري از سرما یهگذاران و حتی برخی از سرمایه گذاران حرفه اي نمی توانند به طور پیوسته تغییرات را پیش بینی نمایند. بنابراین، با توجه به این وضعیت، آنها چه کار باید انجام دهند؟ بهترین روش براي بسیاري از سرمایه گذاران فهم این مطلب است که آنها نم یتوانند  بهطور پیوسته تغییرات بازار را پی              شبینی کنند، اما این مطلب را نیز باید درك کنند که شرایط ادواري                 میتواند به آنها کمک کند

 

- استفاده از چرخه تجاري براي پی          شبینی بازار

در بخش هاي قبلی ایده اي را بیان کردیم که شاخص هاي ترکیبی خاصی می توانند در پیش بینی شرایط چرخه تجاري مفید باشند. با این حال، قیم تهاي سهام یکی از شاخ صهاي مهمی است که  میتواند وضعیت اقتصادي را از نظر رونق یا رکود نشان دهند. در این حالت سرمایه گذاران براي پیش بینی بازار چه کاري باید انجام دهند؟ این رابطه مهم میان قیمت سهام و اقتصاد باید در پی شبینی تغییرات قیمت سهام مورد استفاده قرار گیرد. قیمت هاي سهام معمولاً در حالت رکود کاهش می یابند و هرچه میزان رکود بیشتر باشد میزان کاهش نیز زیادتر خواهد بود. با این حال، سرمایه گذاران به منظور پی شبینی تغییرات بازار سهام باید در مورد تغییرات چرخه تجاري مطالبی را بدانند. اگر به نظر برسد که در آینده چرخه تجاري کاهش خواهد یافت بعد از گذشت چند ماه از افول اقتصادي، احتمالاً بازار سهام نیز با افول روبرو خواهد شد. اقتصاد، بازده کل سهام (براساس سالانه) می تواند در شرایط رونق (افول) چرخه تجاري، منفی (مثبت) باشد. وقتی که چرخه تجاري به نقطه پایین خود می رسد قیمتهاي سهام تقریباً همیشه افزایش می یابد. میزان این افزایش زیاد است به طوري که سرمایه گذاران در طول این دوره عملکرد خوبی دارند. به علاوه، وقتی چرخه تجاري وارد اولین مرحله رونق می شود قیمت هاي سهام اغلب ثابت می ماند و یا حتی به صورت ناگهانی کاهش  مییابد.

 

طبق این تحلی لها می توان گفت :

1)         اگر سرمایه گذاران بتوانند قبل از وقوع رکود اقتصاد آن را تشخیص دهند می توانند حداقل براساس تجربیات گذشتهافزایش در بازار سهام را پی شبینی کنند.

2)         هر چه که اقتصاد رونق می یابد قیمتهاي سهام ممکن است کاهش یابد. بنابراین، دومین حرکت مهم در بازار ممکن است براساس تجربیات گذشته قابل پی شبینی باشد.

3)         طبق رکودهاي اقتصادي گذشته، P/E بازار معمولاً قبل از پایان رکود افزایش می یابد و تقریباً در طول سال آینده بدون تغییر باقی  میماند.

 

-      تجزیه و تحلیل صنعت در نگاه اول به نظر می رسد واژة صنعت واژه گویایی باشد و هرکس با صنعت هاي همچون صنعت خودروسازي، صنعت داروسازي، صنعت الکترونیک آشنایی داشته باشد. آیا این صنعت ها آن طور که به نظر می رسند گویا هستند؟ براي مثال، یک مصرف کننده  میتواند نوشابه اي را در ظرف شیش هاي، یا قوطی آلومینیومی یا استیل بنوشد. آیا همه این موارد شامل یک صنعت مانند صنعت ظروف است یا سه صنعت شیشه، استیل و آلومینیوم (یا دو صنعت شیشه و فلزات) را شامل می شود.

وقتی که شرکتها براساس خطوط متنوع تجاري مورد بررسی قرار گیرند قضیه از این هم پیچیده تر می شود. بنابراین، تحلیل گران و سرما یهگذاران نیاز به روشهایی دارند که بتوانند صنایع را طبق هبندي نمایند. 

سرمایه گذاري که تشخیص می دهد اقتصاد و بازار براي سرمایه گذاري جذاب است بایستی دست به تحلیل صنایعی بزنند که در آنها فرص تهایی در سالهاي آتی دیده  میشود. مفاهیم اصلی تحلیل صنعت ارتباط نزدیکی با بحث قبلی ما یعنی اصول ارزشیابی دارد. سرمایه گذاران می توانند با توجه به میزان اطلاعات در دسترس و  مدلهاي خاص از این مفاهیم به روشهاي مختلف استفاده نمایند. آنچه که در این جا در نظر داریم به آن دست پیدا کنیم این است که یاد بگیریم به صورت تحلیلی در مورد صنایع فکرکنیم. از طریق بررسی عملکرد صنایع مختلف در طول چندین دوره  میتوان به اهمیت تحلیل صنعت  پیبرد.

از طریق این تجزیه و تحلیل  میتوان فهمید چه صنایعی ارزش سرمایه گذاري دارند. مزایایی که تحلیل صنعت در پی دارد، باعث توجیه هز ینههاي تجزیه و تحلیل صنایع  میشود

 

 

-      تجزیه و تحلیل صنایع

صنایع نیز مانند بازار و شرکتها، از طریق مطالعه داد ههایی همچون داد ههاي فروش، سود سهام، سود تقسیمی، ساختار سرمایه، خطوط تولید، قوانین، ابتکارات و غیره مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. این چنین تحلیل هایی مستلزم تخصص عالی است که اغلب توسط تجزیه و تحلیل گران صنعت و از طریق شرکتهاي کارگزاري و سایر موسسات سرمایه گذاري صورت می گیرد.

یکی از مفیدترین رو شها براي تحلیل صنع ت براساس مراحل چرخۀ عمر آنها است

 مرحله اول این روش بررسی وضعیت کلی و موقعیت فعلی صنعت است

 مرحله دوم بررسی موقعیت صنعت در رابطه با چرخه تجاري و وضعیت اقتصاد کلان است

      مرحله سوم شامل تجزیه و تجلیل کیفی ویژ گیهاي صنعت به منظور تعیین افق دید آتی صنعت است.   

 

هر یک از این مراحل به نوبه خود توضیح داده خواهد شد.

§ مرحله اول؛ چرخه عمر صنعت 

   بسیاري از تحلیل گران معتقدند که صنایع حداقل 3 مرحله را دارا  میباشند: مرحلۀ رشد،  مرحله توسعه و  مرحله تثبیت.  

مفهوم چرخه عمر صنعت براي صنایع به خطوط محصول داخل صنایع اطلاق  میشود

             مرحله رشد: در مرحلۀ رشد، رشد تقاضا خیلی زیاد است. اگر چه تعدادي از شرکت هاي موجود در درون یک صنعت در حال رشد در این مرحله به خاطر فشارهاي رقابتی با شکست مواجه می شوند، ولی اکثر شرکتها با رشد سریعی در حیطۀ فروش و سود و سهام مواجه هستند. در این مرحله، ممکن است رشد سریع باعث جذب شرکتهاي سرمای هگذار شود به همین خاطر رقابت در این مرحله شدید بوده و باعث  میشود شرکتهاي ضعیف از رده خارج شوند.

ریسک سرمایه گذاري در میان شرکتهایی که هنوز به ثبات نرسیده اند زیاد است با این حال بازده مورد انتظار شرکتهایی که موفق می شوند نیز زیاد است. در مرحله رشد صنعت، تعیین ادامه حیات صنایع به خاطر ارزشی که تشخیص عملکرد آتی دارد براي تحلیل گران اوراق بهادار از مشکل برخوردار است. با گذشت زمان شرکتهاي موفق مشخص می شوند و قیمت سهام این شرکتها بیشتر از مراحل قبلی رشد می نماید. در اوایل دهه 1980شرکتهاي میکرو کامپیوتر (اعم از سخت افزار و نر مافزار) نمونۀ جالبی از شرکتهایی بودند که در مرحله رشد قرار داشتند

 

             مرحلۀ توسعه: در مرحله دوم چرخه عمر صنایع، که مرحله توسعه است، بازماندگان مرحلۀ رشد مشخص     میشوند.

این صنایع رشدکرده و رونق پیدا می کنند با این حال نرخ رشد، کمی ملایم تر از مرحله قبل است. در مرحله توسعه، صنایع محصولاتشان را بهبود می بخشند و احتمالاً قیمتهاي خود را کاهش می دهند. این صنایع داراي ثبات بوده و در این مرحله این صنایع اغلب وجوه سرمایه گذاران تمایل دارند در این صنایع سرمایه گذاري نمایند. در این مرحله صنایع از سیاست هاي مالی استفاده می کنند و صنایع قادر هستند سود تقسیمی خود را پرداخت نمایند.

 

 

 

             مرحله تثبیت: نهایتاً صنعت هایی که وارد مرحله تثبیت (که به آن مرحله بلوغ نیز گفته می شود) می شوند رشدآنها متعادل تر می شود. میزان فروش ممکن است هنوز در حال افزایش باشد ولی نرخ رشد آن پایی نتر از مرحله قبل است. دراین مرحله محصولات تثبیت پیدا می کنند و میزان نوآوري در آنها کاهش  مییابد. بازار پر از رقبا است و میزان هز ینهها داراي ثبات است. اگر چه در این مرحله صنایع به حیات خود ادامه  میدهند ولی میزان رشد آنها زیاد چشمگیر نیست. در این مرحله ممکن است صنایع با رکود مواجه شوند.

-  ارزیابی چرخۀ عمر صنعت   طبقه بندي سه مرحله اي چرخۀ عمر صنایع به سرمایه گذاران کمک می کند تا آنها بتوانند رشد بالقوه شرکتهاي مختلف درون یک صنعت را ارزیابی نمایند. با این حال، این گونه تجزیه و تحلیل با محدودیت هایی نیز همراه است. اول اینکه، این طبقه بندي عمومی بوده و سرمایه گذاران باید دقت کنند صنایع و شرکتها را در طبقه هایی که ربطی به همدیگر ندارند طبقه بندي ننمایند. دوم اینکه، حتی چارچوب کلی ممکن است براي برخی از صنایعی که توسط برخی از شرکتهاي کوچکی که براي ادامه حیات تلاش می کنند قابل بکارگیري نباشد. سوم اینکه، مرحله نهایی در تجزیه و تحلیل اوراق بهادار، قیمتهاي سهام است که تابعی از جریان مورد انتظار سودها و ریسک  میباشد.

هدف چرخه عمر صنعت تمرکز بر فروش و سهم بازار و سرمایه گذاري در صنعت است. با توجه به این ویژگی هاي تحلیل چرخه عمر صنعت، مفاهیم کاربردي براي سرمایه گذاران چه چیزهایی هستند؟ مرحلۀ رشد ممکن است باعث ارائه بازده بالقوه بالایی شود ولی ریسک بالایی نیز به همراه دارد. شرکتهاي مختلفی در یک صنعت خاص ممکن است با شکست و یا ضعف عملکرد روبرو شوند. این چنین ریسک هایی ممکن است براي برخی از سرما یهگذاران مناسب باشد ولی بسیاري از سرمایه گذاران علاقه مند هستند در این مرحله از ریسک اجتناب کنند.

شرکتها در مرحله تثبیت (بلوغ) ممکن است به خاطر رشد کمتر نسبتاً داراي سود تقسیمی پرداختی بیشتري باشند.

این شرکتها اغلب در رشد سود سهام و سود تقسیمی از ثبات برخوردار هستند. شاید بتوان مرحله چهارمی را با عنوان مرحله افول به تجزیه و تحلیل چرخه عمر صنایع اضافه کرد. واضح است که سرمایه گذاران نباید بگذارند صنایع وارد این مرحله شوند. براي مثال، در دهۀ 1990، در ایالات متحده و در بخش پردازش اطلاعات برخی از صنایع خاص با افول مواجه شدند.

در مرحله بعد ، یعنی مرحله توسعه، که مورد علاقه سرمایه گذاران است، شرکتهایی که با موفقیت از مرحله رشد وارد این مرحله  میشوند با فرصتهایی مناسبی روبرو می شوند و تقاضا براي محصولات و خدمات آنها بیشتر از اقتصاد افزایش  مییابد. در این مرحله رشد سریع، ولی منظم است که وپژگی خوبی براي سرمای هگذاران است

 

 

§ مرحله دوم؛ تجزیه و تحلیل چرخه تجاري

 

ادامه دارد 






|
امتیاز مطلب : 35
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7


مطالب مرتبط با این پست






























می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

چه مطالبی را با توجه به اینکه وبلاگ اموزشی است نیاز است بیشتر به آن بپردازیم متشکرم

آرشیو مطالب
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 891
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 109

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 227
:: باردید دیروز : 147
:: بازدید هفته : 374
:: بازدید ماه : 1325
:: بازدید سال : 10225
:: بازدید کلی : 130766